Control Line Flying at KMACH

Lijnbesturing in KMACH Herentals


Onze club KMACH heeft een grote Rondvlucht of lijnbesturings geschiedenis sinds de jaren zestig.

In de jaren zeventig werd deze tak overgroeid door de radiobesturing, maar begin 90 was er terug een kiem voor lijnbesturing die sindsdien alleen maar gegroeid is. We zijn de grootste rondvlucht club van Vlaanderen en waarschijnlijk van Belgie.


Een belangrijke vraag: Waarom nog rondvlucht beoefenen, terwijl radiobesturing zoveel extra mogelijkheden biedt? Een interessante kwestie. Het is voor velen geen dwingende keuze. Ze beoefenen met plezier de 2 takken van het modelvliegen. Anderen richten zich louter of rondvlucht. Het gaat niet over beter of slechter . Het is anders. Het is zoals voetbal vergelijken met volleybal. Het is gewoon anders. En het terrein is anders…

Wat maakt lijnbesturing zo fijn voor de aanhangers?

Het zijn verschillende aspecten, maar dit is voor ons een belangrijke: Heel het gebeuren speelt zich af in die cirkel van max 50 meter diameter. De vrienden clubleden en bezoekers zitten vlak bij het gebeuren.

Het is een cirkel vormig theater met de piloot in hoofdrol in het middelpunt en het toestel dat op enkele meters van de vrienden voorbij zoeft, op een meter van de grond..,. Het publiek bespreekt de vlucht die bezig is , of het weer of de politieke toestand in de wereld…Maar het is altijd gezellig bij de cirkel. 

Het is acrobatie of combat of schaal of racing. Genoeg variatie om de zondag namiddag interessant en spannend te maken. Landen op een mini vliegdek schip gecombineerd met super snelle maar ook super trage ronden is voor velen het summum… Carrier deck zoals de Amerikanen zeggen…

Vergis u niet: jaarlijks zijn er Belgische kampioenschappen in verschillende FAI disciplines. Om de 2 jaar een wereldkampioenschap en een Europees kampioenschap. De technologie evolueert nog steeds. Zo werken mensen die de rondvlucht snelheids discipline beoefenen, nauw samen met de RC Pylon racers.

Een zalige synergie om de glow motoren nog verder te verbeteren. In acrobatie komt de elektrische motor meer op de voorgrond en is hij waarschijnlijk de beste oplossing voor een perfecte vlucht. Ook aerodynamisch evolueert er nog vanalles sinds de Blue Pants, Flappy en Nobler. Interesting!

Share by: